Ανυπότακτη Πολιτεία

ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ - ΑΝΑΤΡΟΠΗ

Επιστολή των Ενεργών Πολιτών στον Αλ. Τσίπρα

limani airΚύριε Πρόεδρε,

Αποτελούμε μία ομάδα πρωτοβουλίας, η οποία δραστηριοποιείται εντονότατα τα δύο τελευταία χρόνια, για το θέμα της απόδοσης στην πόλη μας, του παραλιακού της μετώπου.

Επιθυμούμε, να σας εκθέσουμε με συντομία το πρόβλημα, δεδομένου ότι βρίσκεται ήδη σε μία πολύ κρίσιμη φάση του, μετά την υπαγωγή του στις 12/12/2012 στο ΤΑΙΠΕΔ, μετά τις πρόσφατες αποφάσεις της Βουλής και την δεδηλωμένη βούληση της Κυβέρνησης, για την «αξιοποίηση»- εκποίηση των λιμανιών της χώρας και άλλων στρατηγικής σημασίας τμημάτων της δημόσιας περιουσίας.

  1. Η πόλη μας έχει στερηθεί, την πρόσβαση στο θαλάσσιο μέτωπο του κεντρικού της πολεοδομικού ιστού, εξαιτίας της ύπαρξης και λειτουργίας, ακριβώς σε αυτόν τον χώρο, του επιβατικού και εμπορευματικού λιμανιού, της περίφραξης των χερσαίων εγκαταστάσεων του και των απαγορεύσεων που ισχύουν.
    Για αυτούς ακριβώς τους λόγους διαμορφώθηκε εδώ και δεκαετίες, αίτημα κατασκευής καινούριου λιμανιού, το οποίο παρά τις τότε έντονες και εύλογες αντιρρήσεις, χωροθετήθηκε και κατασκευάστηκε, στην νότια είσοδο της πόλης, μπροστά από τις εγκαταστάσεις του κλειστού πλέον εργοστασίου της Πειραϊκής Πατραϊκής. Το καινούριο λιμάνι αποπερατώθηκε και λειτουργεί εδώ και δύο χρόνια.
    Να σημειωθεί, ότι είναι τριπλάσιας έκτασης από το παλιό, είναι η έκταση αυτή ίση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λιμάνι δεκαπλάσιας δραστηριότητας. Να σημειωθεί ακόμα, ότι στην ιδιοκτησία της ΟΛΠΑ ΑΕ, βρίσκεται και η 200 στρεμμάτων έκταση της Πειραϊκής Πατραϊκής και οι κτιριακές της εγκαταστάσεις. Δεν υπάρχει, ως εκ τούτου, καμία υποψία ανεπάρκειας του καινούριου λιμανιού.
  2. Το νέο και το παλιό λιμάνι, είναι ιδιοκτησίας της ΟΛΠΑ ΑΕ, της ανώνυμης μονομετοχικής εταιρείας, που διαχειρίζεται την λιμενική δραστηριότητα. Το παράδοξο ωστόσο είναι, ότι η εταιρεία αυτή, δεν έχει στην κατοχή της μόνο τα λιμάνια, αλλά και ολόκληρο το θαλάσσιο μέτωπο μπροστά στην πόλη, συνολικού μήκους πάνω από επτά χιλιόμετρα.
  3. Στις συνθήκες αυτές, διαμορφώθηκε εδώ και δεκαετίες, το αίτημα για την απόδοση στον Δήμο Πατρέων της παραλιακής ζώνης, που βρίσκεται έξω από τα όρια του νέου λιμανιού και περιλαμβάνεται μεταξύ των εκβολών των ποταμών Διακονιάρη και Μειλίχου, για αξιοποίηση προς όφελος των δημοτών, σαν κοινόχρηστος χώρος αναψυχής, αθλοπαιδιών, περιπάτου, ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων, με ήπιες χρήσεις, χωρίς δόμηση, σαν ένας χώρος αναγκαίος και απαραίτητος για την αναπνοή της πόλης.
    Το αίτημα αυτό, υποστηρίζεται από όλες τις Δημοτικές Αρχές από το 1974 και μετά. Στο αίτημα αντιδρούσαν οι εκάστοτε διοικήσεις της ΟΛΠΑ ΑΕ, συνεπικουρούμενοι από παράγοντες του Υπουργείου Ναυτιλίας, προσβλέποντας στην οικονομική-«επενδυτική» αξιοποίηση της ζώνης, σε βάρος της πόλης και για την εξυπηρέτηση μικροσυμφερόντων, ελάχιστων ντόπιων επιχειρηματιών. Προς τούτο και σε ανύποπτο χρόνο, «πολεοδόμησαν» τον χώρο του παλιού λιμανιού, παρά τις εντονότατες αντιδράσεις του Δήμου και των τεχνικών φορέων, προβλέποντας δόμηση 57.600 τ.μ. και ύψος κτιρίων που φτάνει μέχρι και τα29 μέτρα!! Όλα αυτά με απόφαση της διαβόητης ΕΣΑΛ, εναντίον της οποίας εκκρεμεί και προσφυγή του Δήμου στο Συμβούλιο Επικρατείας. Η απόφαση αυτή, μεταξύ πολλών άλλων, «νομιμοποιήθηκε» πρόσφατα στην Βουλή, εκτιμούμε για την καλύτερη προετοιμασία, προσέλκυσης επενδυτών.
  4. Τον Οκτώβριο του 2010, και μετά από πολλές προσπάθειες και πιέσεις, επί Δημάρχου Πατρέων του κ. Ανδρέα Φούρα, ήλθε στην πόλη μας, ο τότε Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κ. Θεόδωρος Πάγκαλος, παρουσία του οποίου και παρουσία όλων των τοπικών Αρχών, από τον Μητροπολίτη μέχρι τις Πρυτανικές Αρχές, υπεγράφη το περίφημο Πρωτόκολλο συνεργασίας Δήμου- ΟΛΠΑ ΑΕ. Το πρωτόκολλο αυτό, καθόριζε το προς παραχώρηση στον Δήμο τμήμα της παραλιακής ζώνης, στα όρια που παραπάνω αναφέραμε, δηλαδή μεταξύ Διακονιάρη και Μειλίχου. Εξαιρούσε προσωρινά δύο λιμενολεκάνες του παλιού λιμανιού, κάνοντας όμως σαφέστατη μνεία, ότι και αυτές θα αποδοθούν με την ολοκλήρωση της τρίτης φάσης του νέου λιμανιού.
    Η ΟΛΠΑ ΑΕ, δήλωσε ότι δεν χρειάζεται τους υπό παραχώρηση χώρους, εξέφρασε μάλιστα την χαρά της γιατί είναι στην πολύ ευχάριστη θέση, να συναινέσει σε ένα πάγιο αίτημα της πόλης!
    Το Πρωτόκολλο συνεργασίας, είχε καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής και υλοποίησης του, την 31/12/2010. Φυσικά μέσα στην προθεσμία δεν έγινε απολύτως τίποτα!
  5. Την 1/1/2011, ανέλαβε τα καθήκοντα της, η νέα υπό τον κ. Γιάννη Δημαρά Δημοτική Αρχή. Διαπιστώνοντας τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του αιτήματος και των κυβερνητικών δεσμεύσεων, αλλά και τις καθυστερήσεις από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής, συγκροτήσαμε τον Μάρτιο του 2011 την Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών. Βρήκαμε τεράστια ανταπόκριση στους συμπολίτες μας. Φέραμε ξανά στην επιφάνεια το θέμα, κινητοποιήσαμε όλους τους επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς, αποστείλαμε επιστολή στον τότε Πρωθυπουργό, κοινοποιώντας του και πάνω από 30.000 υπογραφές συνδημοτών μας, οργανώσαμε δύο μαχητικά και μαζικότατα συλλαλητήρια στον μόλο της Αγίου Νικολάου
  6. Η δραστηριότητα μας αυτή, προκάλεσε και την ενεργητικότερη εμπλοκή του Δήμου, αύξησε την πολιτική πίεση στην Κυβέρνηση, και τον Δεκέμβρη πλέον του 2011, ολόκληρο το Δημοτικό Συμβούλιο, επισκεφτήκαμε τον κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, Αντιπρόεδρο και Υπουργό Οικονομικών της Κυβέρνησης Παπαδήμου, όπως και το Υπουργείο Ναυτιλίας.
    Μετά τη συνάντηση αυτή, ο κ. Βενιζέλος έδωσε γραπτή επίσημη εντολή, να αποδοθεί ο χώρος στην πόλη, με σύμβαση προσωρινής παραχώρησης και δεσμεύτηκε η παραχώρηση να γίνει οριστική στο διάστημα, το πολύ εντός των επομένων τριών μηνών. Έδωσε για αυτό και επίσης επίσημη έγγραφη εντολή εξαίρεσης της έκτασης από την υπαγωγή της στο ΤΑΙΠΕΔ. Συγχρόνως έδινε εντολή στα συναρμόδια υπουργεία να προχωρήσουν στις ανάλογες ενέργειες. Κατά τους νομικούς τα έγγραφα αυτά αποτελούν εντέλλεσθε για τους παραλήπτες τους. Η σύμβαση προσωρινής παραχώρησης υπεγράφη στην Πάτρα στα μέσα Ιανουαρίου του 2012.

Κύριε Πρόεδρε,

Τα υπόλοιπα ίσως τα γνωρίζετε. Η παραχώρηση δεν έγινε ποτέ οριστική, ακολούθησαν οι δύο εκλογικές αναμετρήσεις, και η υπό τον κ. Σαμαρά Κυβέρνηση, εξήγγειλε την «αξιοποίηση» της Δημόσιας περιουσίας, με τα λιμάνια να ανοίγουν τον χορό.

Όπως προαναφέραμε, η πόλη μας έχει την ατυχία, η εταιρεία που διαχειρίζεται το λιμάνι, να είναι και ιδιοκτήτης ολόκληρης της παραλιακής, (μη λιμενικής), ζώνης. Και σήμερα βρίσκεται ολόκληρη στο ΤΑΙΠΕΔ, μαζί με το λιμάνι. Δεδομένης δε της υπάρχουσας πολεοδόμησης, ομολογούμε ότι αποτελεί σημαντική προίκα στον υποψήφιο «επενδυτή». Σε βάρος της πόλης μας, των κατοίκων της, των παιδιών μας, της αισθητικής μας, του μέλλοντος! Η πόλη μας θα παραμείνει φυλακισμένη, για τα επόμενα 200 χρόνια; Θα είμαστε η μόνη πόλη που θα στερείται την θάλασσα της; Προς δόξαν, των συμφερόντων, της πολιτικής αναξιοπιστίας των κομμάτων που μας κυβέρνησαν μέχρι τώρα; Σημειώστε κύριε Πρόεδρε, ότι ο κ. Σαμαράς είναι ο τελευταίος πολιτικός αρχηγός και υποψήφιος και νύν πλέον Πρωθυπουργός, που μας υποσχέθηκε την ικανοποίηση του αιτήματος μας και δεν κράτησε το λόγο του! Στις τελευταίες εκλογές, στην ομιλία του στο κλειστό γήπεδο της ΕΑΠ, όχι μόνο υποσχέθηκε την λύση, αλλά έψεξε όλους τους προκατόχους του, γιατί δεν την έδωσαν.

Κύριε Πρόεδρε,

Γνωρίζουμε ότι καταψηφίσατε στην Βουλή τους αντίστοιχους Νόμους. Γνωρίζουμε επίσης την πολιτική βούληση της σημερινής Κυβέρνησης και της Τρόικας. Είμαστε ωστόσο βέβαιοι, ότι μπορείτε να μας βοηθήσετε. Εξαντλώντας κάθε μέσον που έχετε στην διάθεση σας ως Αξιωματική Αντιπολίτευση. Κυρίως, αξιοποιώντας το δίκιο μας. Αυτό που ζητάμε δεν κοστίζει τίποτα, το ζητάμε 40 χρόνια, μας το έχουν υποσχεθεί όλοι, είμαστε ήδη χρήστες του χώρου με την σύμβαση προσωρινής παραχώρησης, αποτελεί «επένδυση» για την ποιότητα ζωής των παιδιών μας, και στο κάτω κάτω, θα το γλυτώσουμε από την ιδιωτικοποίηση και το ξεπούλημα. Από την πλευρά μας θα εξαντλήσουμε κάθε αγωνιστική και πολιτική μας δυνατότητα.

Με κάθε τιμή

Για την Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών
Δημήτρης Αϊβαλής
Δημήτρης Αλεξίου
Γιάννης Πανταζόπουλος
Χρήστος Πατούχας
Νίκος Τζανάκος

Βρίσκεστε εδώ: ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ Τα Νέα μας Φορείς - Σύλλογοι Επιστολή των Ενεργών Πολιτών στον Αλ. Τσίπρα