Ανυπότακτη Πολιτεία

ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ - ΑΝΑΤΡΟΠΗ

Άρθρα

Το ΔΗΠΕΘΕ και η Δραματική Σχολή

 431patra-theatro

Η φιλοδοξία της πόλης και του ΔΗΠΕΘΕ, υπήρξε από το παρελθόν η δημιουργία μιας Δραματικής Σχολής Πανεπιστημιακού επιπέδου. Το Περιφερειακό Θέατρο της τρίτης πόλης της χώρας, μιας πόλης αδικημένης σε πολιτιστικές και θεατρικές υποδομές, όχι χωρίς και την δική της ευθύνη από το παρελθόν, επέβαλε αυτήν την γενική αρχή, επέβαλε την ανάληψη αυτής της ευθύνης.

Αυτό καθόρισε την τετραετή φοίτηση, αυτό προφανώς πρέπει να καθορίσει και το περιεχόμενο των σπουδών. Πρωτίστως ωστόσο, πρέπει η πολιτιστική και θεατρική πολιτική, να έχει ορίζοντα σε βάθος χρόνου, να μην υπακούει στην τρέχουσα παραταξιακή διαμάχη, να μην επηρεάζεται από την ηθελημένη ή αθέλητη αλαζονεία καμιάς πλευράς. Βεβαίως, η θεατρική τέχνη, η τέχνη γενικότερα δεν είναι αποιδεολογικοποιημένη, δεν αναπτύσσεται μέσα σε αποστειρωμένους θαλάμους. Αλλά και δεν υπακούει στην κομματική στενότητα, στους πρόχειρους σχεδιασμούς. Έχει μεγαλουργήσει στην πατρίδα μας, όταν μπόρεσε να εκφράσει τις αγωνίες του λαού μας σε δύσκολες εποχές, όταν οι φορείς της και οι άνθρωποι της, μπόρεσαν να κινηθούν γρηγορότερα από την εποχή τους, όταν μπόρεσαν να τροφοδοτήσουν και να τροφοδοτηθούν από τους συνολικότερους λαϊκούς αγώνες.

Ορισμένα πρακτικά ερωτήματα:

Ποιο θα είναι το πρόγραμμα των σπουδών; Ποιοι θα το αποφασίσουν;

Ποια θα είναι τα προσόντα και τα κριτήρια επιλογής των διδασκόντων; Ποιοι θα τους επιλέγουν;

Ποιος θα είναι ο ρόλος του Δ.Σ. του Θεάτρου; Είναι θεσμικά σωστός ο τρόπος ανάδειξης του;

 Θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε...

Να αξιοποιήσουμε την εμπειρία θεατρικών σχολών που λειτουργούν, δημόσιων και ιδιωτικών.

Να συμβουλευτούμε το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου μας. Όπως και το αντίστοιχο τμήμα Φιλολογίας.

Να συγκροτήσουμε μια μόνιμη επιτροπή από ανθρώπους των γραμμάτων της πόλης μας (ποιητές, πεζογράφους, θεατρικούς συγγραφείς, γενικότερα ανθρώπους του θεάτρου), οι οποίοι θα γνωμοδοτούν και θα μας συμβουλεύουν για αυτό και για άλλα θέματα του πολιτισμού και της ιστορίας της πόλης μας.

Να συνομιλήσουμε με τους ίδιους τους σπουδαστές για να μεταφέρουν τις εικόνες που έχουν αποκομίσει από την μέχρι τώρα λειτουργία της Δραματικής Σχολής

Ορισμένες γενικότερες παρατηρήσεις:

Για την παρούσα κατάσταση στην Δραματική Σχολή. Εκφράστηκε  η έντονη ανησυχία και διαμαρτυρία των σπουδαστών, σε πρόσφατη συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕ. Εκτιμούμε, ότι οφείλεται στο γενικότερα ρευστό κλίμα που παραπάνω περιγράψαμε. Αυτή η ρευστότητα πρέπει να ξεπεραστεί με τον γενικότερο σχεδιασμό και τους τρόπους που αναφέραμε. Δεν συμφωνούμε με αλλαγές στο πρόγραμμα, μεσούσης της εκπαιδευτικής περιόδου, δεν συμφωνούμε με εξαγγελίες αλλαγών του εκπαιδευτικού προσωπικού, χωρίς τον στρατηγικό σχεδιασμό.

Δεν γνωρίζουμε το σημερινό πρόγραμμα σπουδών, ούτε την ορθότητα του, ούτε τις πιθανές αλλαγές που προτάθηκαν ή θα προταθούν, ούτε τους διδάσκοντες και την επάρκεια τους. Εννοείται, ότι τέτοιες αλλαγές δεν είναι σε θέση να προτείνουν, ούτε η πλειοψηφία της Διοίκησης του ΔΗΠΕΘΕ, ούτε ημειοψηφία δια των συγκεκριμένων εκπροσώπων της. Υπάρχει ο χρόνος, μέχρι την λήξη του σπουδαστικού έτους, να έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος των επαφών και των συμβουλών που προτείνουμε, να κριθεί και το πρόγραμμα σπουδών και οι διδάσκοντες. Η σαφής άποψη μας είναι, να διατηρηθεί και στο πρόγραμμα και στους ανθρώπους, ότι πληροί τις επιστημονικές και καλλιτεχνικές προϋποθέσεις. Σε βάθος χρόνου ίσως, αλλά οπωσδήποτε να υπάρχει σαν κατεύθυνση και η αρχική, για την εγγραφή τους, επιλογή των σπουδαστών και οι εξετάσεις για την αποφοίτηση τους. Θεωρούμε ότι η γνώση της Ελληνικής γλώσσας, η δυνατότητα κατανόησης των κειμένων, η ιστορία του Θεάτρου, η ιστορία γενικότερα, είναι μέρος της συνολικής καλλιτεχνικής συγκρότησης. Καταθέτουμε την ιδέα, για μια ριζική αλλαγή στον τρόπο ανάδειξης του Δ.Σ. του Θεάτρου. Αν το θέμα τεθεί σε συζήτηση, είμαστε έτοιμοι να περιγράψουμε αναλυτικά την πρόταση μας.

Όσα παραπάνω αναφέρουμε, δεν υπακούουν στην μικροκομματική σκοπιμότητα, ξεπερνούν την στενότητα και το εφήμερο, απαντούν στην ουσία των προβλημάτων και αποσκοπούν σε έναν μακροπρόθεσμο, προοδευτικό πολιτιστικό σχεδιασμό. Για το καλό των συμπολιτών μας, για την πορεία του Θεάτρου και του πολιτισμού μας.

Για την Ανυπότακτη Πολιτεία

Βασίλης Κυπραίος, αναπληρωματικό μέλος του Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕ

 

 

23 – πηγές στρες ανάλογα με τα τμήματα

Άμεση παραχώρηση του θαλασσίου μετώπου.

thalassio metopo2

Σχόλιο για τις δηλώσεις του Προέδρου του ΟΛΠΑ κ. Νίκου Κοντοέ στην Εφημερίδα ΑΛΛΑΓΗ

Ο κ. Πρόεδρος, προσπαθώντας να «γλυκάνει» την Κυβερνητική ακαμψία για την παραχώρηση του θαλάσσιου «Προσώπου», λέει ότι δήθεν ο Δήμος δεν μπορεί να εκτελέσει έργα συντήρησης των λιμενικών εγκαταστάσεων. Ως εκ τούτου όλες οι λιμενολεκάνες πρέπει να μείνουν στον ΟΛΠΑ. Προφανώς, χωρίς να το λέει, και η Μαρίνα.

Έρχεται λοιπόν δια χειλέων του εκπροσώπου της Κυβέρνησης στον ΟΛΠΑ, να επιβεβαιωθεί η  μόλις προ ολίγων εβδομάδων εκτίμηση μας. Η Κυβέρνηση δεν διαθέτει την πολιτική βούληση να παραχωρήσει το θαλάσσιο μέτωπο σύμφωνα με την διεκδίκηση μας. Δεν θέλει να παραχωρήσει το πιο κεντρικό τμήμα του, αυτό που αποτελεί το μέγα φιλέτο των ιδιωτικών συμφερόντων.

Γίνεται ακόμα πιο επίκαιρο το αίτημα για άμεση συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου και των φορέων. Για να πάψει να κρύβεται ο καθένας πίσω από την σκιά του.

Για την Ανυπότακτη Πολιτεία

Χρήστος Πατούχας

Για το Θαλάσσιο Μέτωπο

thalassio metopo

Επιχειρείται νέα συσκότιση; Οι σχετικές ανακοινώσεις είναι ουδέτερες. Ετοιμάζεται «νέα» πρόταση του Υπουργού, κάποιες ανακοινώσεις έχουν ήδη μικρύνει το διεκδικούμενο μήκος παραχώρησης κατά χίλια μέτρα, δημοσιεύματα κάνουν λόγο για «χρυσή τομή», και κατά την άποψη μας η «νέα» πρόταση θα μοιάζει με την προηγούμενη.

Τι έχουμε στα χέρια μας σήμερα; Έχουμε την Σύμβαση Προσωρινής Παραχώρησης των τρεισήμισι χιλιομέτρων. Την έχουμε κατακτήσει! Ποιος μπερδεύεται; Τι θέλει επανεξέταση; Γιατί τόση επιπλέον φασαρία;

Απαιτείται σαφής διευκρινιστική δήλωση της Δημοτικής Αρχής για το τι είναι αυτό που ζητάμε.

Ζητάμε την μετατροπή της Σύμβασης Προσωρινής Παραχώρησης σε Οριστική παραχώρηση της χρήσης και της εκμετάλλευσης. Αυτό υποσχέθηκε ο Πρωθυπουργός.

Γενικότερα καταδικάζουμε την διαπραγμάτευση των κλειστών θυρών, ιδιαίτερα στα ζητήματα που η θέση της πόλης είναι τόσο σαφής.

Για την Ανυπότακτη Πολιτεία

Χρήστος Πατούχας

Το διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας και ορισμένες πλευρές γενικότερης πολιτιστικής δράσης

patouxas

Του Χρήστου Πατούχα

Ο Πολιτισμός δεν είναι μια αφηρημένη έννοια, είμαστε υποχρεωμένοι να μιλήσουμε για τον τρόπο ζωής, επικοινωνίας, δημιουργίας και ανάπτυξης μιας πόλης που είναι πια ο τρίτος μεγαλύτερος Δήμος της χώρας. Συνεπώς να χαράξουμε δράσεις και να παράξουμε ιδέες που θα υπηρετούν μία μαζικής κλίμακας πολιτιστική πολιτική του Δήμου . Εδώ ακριβώς είναι και το κρίσιμο σημείο για την συζήτηση μας. Είμαστε σε θέση να αποσυνδέσουμε την γενική οικονομική και κοινωνική κρίση που και στην πόλη μας θα γιγαντωθεί λόγω της επιβεβλημένης πολιτικής του Μνημονίου από το τι πολιτισμός θα παραχθεί ή θα είναι δυνατόν να παραχθεί στην Πάτρα τα επόμενα χρόνια; Αυτό κάποιος θα πίστευε ότι θα έπρεπε να μας κάνει σήμερα να λέμε δεν είναι καιρός για τέτοιες συζητήσεις, όμως εμείς πιστεύουμε το αντίθετο. Τώρα είναι καιρός Από αυτή την άποψη οφείλουμε να βάλουμε στο τραπέζι το ζήτημα ενός Δήμου που θα αναλάβει την ευθύνη της πλήρους κάλυψης, τροφοδότησης, υποστήριξης και προώθησης κάθε πολιτιστικής δραστηριότητας στην Πάτρα με σκοπό:

  • Την δημιουργία χώρων και θεσμών που θα εξασφαλίζουν την μαζική συμμετοχή των Πατρινών και κυρίως των νέων, σε Πολιτιστικές δραστηριότητες
  • Την υποστήριξη με όλα τα μέσα της τοπικής Πολιτιστικής παραγωγής με σκοπό, όχι μόνο να μην μεταναστεύουν οι τοπικοί δημιουργοί, αλλά αντίθετα να μπορούν να αναδειχτούν πανελλαδικά, σε όλες τις μορφές της τέχνης. Δεν θέλουμε να είμαστε αποκλειστικά τόπος των «μεγάλων καλεσμένων» από αλλού, αλλά να γίνουμε κέντρο εξαγωγής πολιτιστικής δραστηριότητας. Και το μπορούμε.
  • Την λήψη πρωτοβουλιών που να προωθούν την Πολιτιστική Παιδεία στην νέα γενιά με μια σειρά από δράσεις, θεσμούς και μία σειρά αποφάσεων
  • Την καθαρή επιλογή να επενδύσει η πόλη όχι στη λογική της γκλαμουριάς και της βιτρίνας αλλά σε γεγονότα που θα την καταστήσουν Κέντρο Πολιτισμού σε Πανελλαδικό αλλά και Μεσογειακό επίπεδο( με έμφαση στο Θέατρο, την Μουσική και την Λογοτεχνία)

Από την σκοπιά αυτή , η αντίληψη και η ουσία της πολιτικής του Δήμου της Πάτρας για τον Πολιτισμό οφείλει να ξεπεράσει την λειτουργία –ΑΕ που διέπνεε μέχρι πρόσφατα τα αρμόδια όργανα του Δήμου. Η πρακτική του, δεν πρέπει να εξυπηρετεί  τους διορισμούς των φίλων ή των εκλεκτών της μίας ή της άλλης παράταξης, να μην δημιουργεί μεσάζοντες και ατζέντηδες, να συγκροτηθεί μία λειτουργία που μοναδικό κριτήριο θα έχει την γνώση-την διάθεση για προσφορά-τις νέες ιδέες –την μη-συμφεροντολογική εκμετάλλευση των θέσεων σχεδιασμού και διαχείρισης των σχετικών πόρων.

Να αντιμετωπίσουμε όλη την πόλη σαν ένα εν δυνάμει χώρο φιλοξενίας Πολιτιστικής δράσης. Για παράδειγμα στο παραλιακό μέτωπο να δημιουργηθούν χώροι Θεάτρου-Μουσικές σκηνές-Μουσεία για την Ιστορία της Πάτρας- ανοιχτά και δωρεάν σε όλη την Πάτρα, με εκπαιδευτικούς, καλλιτέχνες και ακαδημαϊκούς που θα υλοποιούν ένα πρόγραμμα χειμερινής και καλοκαιρινής δημιουργίας. Επίσης να υπάρξει σχεδιασμός που να αποσκοπεί στην αξιοποίηση όλων των διατηρητέων και νεοκλασικών κτιρίων της Πάτρας στα πλαίσια φιλοξενίας και αξιοποίησης τους από Θεατρικές ομάδες, Πολιτιστικούς Συλλόγους, Στέκια Νέων, Κινηματογραφικές Λέσχες, Λογοτεχνικές ομάδες και άλλα.

Το Καρναβάλι οφείλει να αντιμετωπισθεί με όρους ενός θεσμού που ή θα αλλάξει ή θα παρακμάσει και άλλο σε βαθμό εξαφάνισης . Το ζήτημα είναι να μιλήσουμε για την αποεμπορικοποίηση του και την επαναφορά με σύγχρονους όρους στην Πολιτιστική του διάσταση. Αν το Καρναβάλι δεν αντιμετωπισθεί σαν μία περίοδος που η Πάτρα –άτυπα- θα γίνεται μια προσωρινή Πολιτιστική Πρωτεύουσα – με ένα σύνολο δράσεων-εκδηλώσεων, θα μιλάμε μόνο για τις παρελάσεις και την έναρξη. Οι νέοι της πόλης πρέπει να ζήσουν στο κέντρο ενός θεσμού που θα φέρνει νέα ρεύματα της Τέχνης, της Τεχνολογίας και της Επικοινωνίας σε μία συνάντηση που θα έχει σαν μια στιγμή της μόνο την Καρναβαλική παρέλαση. Καρναβάλι όμως είναι λαϊκή συμμετοχή-διακωμώδηση εξουσίας-αυθόρμητη παραγωγή τέχνης. Δεν αρκούν για το ρόλο αυτό, επί μέρους σύλλογοι και πληρώματα.

Για το Διεθνές Φεστιβάλ

Πρέπει πρώτον, να διατηρήσουμε τον χαρακτήρα του Διεθνούς. Να διευρύνουμε και την χρονική του διάρκεια, να διευρύνουμε τον θεματικό του χαρακτήρα. Μέχρι τώρα, ότι γίνεται, κυρίως περιστρέφεται γύρω από το Θέατρο και τις μουσικές παραστάσεις. Πρέπει να προσθέσουμε τα γράμματα, το βιβλίο, την ποίηση, την λογοτεχνία, την ιστορία.

Και σε όλα αυτά, με πρωτότυπες παραγωγές – εκδηλώσεις που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πανελλαδικής εμβέλειας μικρά φεστιβάλ δημιουργίας και προβολής. (Μουσικοί διαγωνισμοί, θεατρικά projects, ημερίδες ποίησης κτλ.). Η συμμετοχή στην χρηματοδότηση παραγωγών και εκδόσεων, θα βοηθήσει στην στήριξη νέων δημιουργών.

Δεύτερον, να προκαλέσουμε συζήτηση με τους ανθρώπους των γραμμάτων, των τεχνών, των φορέων τους, των δημιουργών. Είναι εκατοντάδες και δεν έχουν ρωτηθεί ποτέ. Στο Φεστιβάλ, με τον παραπάνω τρόπο, πρέπει να εμπλακεί το ΔΗΠΕΘΕ, όλες οι οργανωμένες πολιτιστικές μονάδες του Δήμου και της πόλης.

Να επιδιώξουμε τον μητροπολιτικό χαρακτήρα, με εκδηλώσεις και δράσεις στην ευρύτερη περιοχή, αξιοποιώντας το πλούσιο δίκτυο ιστορίας και αρχαιολογικών χώρων, τις δυνατότητες προσέλκυσης επισκεπτών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, τις δυνατότητες επίσης του θρησκευτικού τουρισμού και του τουριστικού προορισμού.

Συνεπώς, μιλάμε για Δήμο που θα διοικεί και θα εποπτεύει αλλά κυρίως θα παράγει και να προωθεί, αυτό που παράγει η Πόλη άμεσα έξω από τα δικά του δίκτυα. Όλοι οι τομείς και οι αρμοδιότητες του Δήμου σε σχέση με τον Πολιτισμό πρέπει να οδηγηθούν στην εξασφάλιση περιβάλλοντος για άμεση παραγωγή Τέχνης αλλά και στην συνεργασία με καλλιτέχνες μέσα όμως στο πλαίσιο μια στρατηγικής του Δήμου για το πώς θέλει να κατοχυρώσει μια ταυτότητα για την πόλη.

Να αξιοποιήσουμε την ευρυχωρία της τέχνης, να ξεφύγουμε από την λογική κλειστών και στεγνών οργάνων διοίκησης, με αιρετά πρόσωπα ή σιωπηλούς παρατηρητές, ή αδύναμους να υποστηρίξουν τον ρόλο του οδηγού.

Ο ΛΑΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΛΑΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΔΥΣΚΟΛΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ –ΤΟ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ

του Χρ.Πατούχα

Είναι βέβαιο, ότι μετά την υπογραφή της συμφωνίας, (με νέα προαπαιτούμενα, νέες πιέσεις, νέες υποχωρήσεις που δεν θα έχουν τέλος ), θα υπάρξουν ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις. Η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ, πιέζεται ήδη και από το εσωτερικό και το εξωτερικό , να ξεκαθαρίσει το εσωτερικό της πολιτικό τοπίο. Και φαίνεται ότι είναι πρόθυμη να ανταποκριθεί και μάλιστα εσπευσμένα. Το πιθανότερο είναι να επιλέξει τον δρόμο των εκλογών.

Δύο παρατηρήσεις:

1.Η επίθεση στην εσωτερική της αντιπολίτευση, γίνεται με τους όρους της χρεοκοπημένης πολιτικής τάξης και των καναλιών της διαπλοκής. Αντιλαμβανόμαστε την δυσκολία! Η Κυβέρνηση υπογράφει μνημόνιο και πρέπει να στείλει στο πυρ το εξώτερο καθέναν που τόλμησε να αντισταθεί σε αυτό. Και μάλιστα με την ίδια επιχειρηματολογία με τον Σαμαρά, τον Βενιζέλο, τον Θεοδωράκη.

Ξεκαθαρίζουμε, επαναλαμβάνοντας την άποψη που έχουμε ξαναδιατυπώσει:

Ανεξάρτητα από το αν η «Αριστερή Πλατφόρμα», είχε ή δεν είχε εναλλακτικό σχέδιο, τέτοιο σχέδιο, αν ήταν σοβαρή, όφειλε να έχει η Κυβέρνηση. Και δεν είχε!

Δεν είχε, επειδή δεν το αναζήτησε ποτέ. Δεν είχε γιατί ποτέ, δεν έβαλε τα συμφέροντα του λαού πάνω από τα συμφέροντα της Ευρωζώνης και της εσωτερικής οικονομικής ολιγαρχίας. Η Κυβέρνηση ευθύνεται για την εγκατάλειψη όλων των προεκλογικών της δεσμεύσεων. Η εσωκομματική της αντιπολίτευση ευθύνεται που δεν την εμπόδισε να το κάνει.

2.Η επίθεση στην Πρόεδρο της Βουλής, έγινε και γίνεται με τους ίδιους όρους. Την κατηγορούν για «θεσμική εκτροπή», επειδή προσπάθησε να υπερασπίσει στοιχειωδώς, τις Συνταγματικές προβλέψεις, ενάντια στο fast track της διαδικασίας, ενάντια στον αυτοεξευτελισμό των Βουλευτών και της Βουλής.

Θα προβλέψουμε, ότι οι επιθέσεις αυτές θα συνεχιστούν και θα ενταθούν, εξωθώντας κάθε διαφωνούντα στην έξοδο, με ότι συνέπειες αυτό θα προκαλέσει, στην πλήρη μετάλλαξη του ΣΥΡΙΖΑ, που ήδη τρέχει με μεγάλη ταχύτητα.

Θα προβλέψουμε ακόμα, ότι ο σημερινός ΣΥΡΙΖΑ, ενωμένος ή μη, δεν θα έχει πλέον τίποτα να προσφέρει στον λαό. Επειδή δεν θα μπορεί, επειδή κυρίως θα έχει ενσωματωθεί στο όλο πλέγμα της αντιλαϊκής πολιτικής, επειδή εν τέλει δεν θα θέλει. Το Ευρώ και η Ευρωζώνη, μαζί με τους εκβιασμούς και την επιτροπεία των «εταίρων», ενσωματώνουν στρατηγικά και ιδεολογικά τους υποστηρικτές τους.

Προκύπτει η ανάγκη, σήμερα να απαντηθούν ερωτήματα όπως:

Περισσότερα...

Βρίσκεστε εδώ: ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ Τα Νέα μας Άρθρα